Українська література

                                      Урок з елементами
інсценізації та імпровізації
у 10 класі
На тему:

«Характеристика персонажів повісті
І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»

     Тема. Характеристика персонажів повісті І. Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я"
         Вид уроку: урок з елементами імпровізації та інсценізації
         Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок учнів.
Мета:розкрити майстерність Нечуя-Левицького у творені художніх образів, виявити рівень знання учнями біографії письменника,а також сюжету повісті; під час аналізу характерів персонажів десятикласники мають визначити власні життєві цінності, формувати свою зовнішню і внутрішню культуру; розвивати творчий потенціал мислення. зв'язне мовлення.
Обладнання: тестові завдання.
                                                 Хід уроку
Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти внутрішній світ персонажів повісті "Кайдашева сім'я", який відображається у їхніх вчинках, діях. Словах. Психологічні, портретні та мовні характеристики персонажів у творі такі, що їхніх носіїв не можна сплутати ні з ким іншим, вони – неповторні. Кожен має свою вдачу, звички, характер; кожен несе в собі якусь ідею. Це спонукає читачів замислитися над власним характером, своєю поведінкою, вчинками.
Уявімо, що до нас завітала вся родина Кайдашів. Хай кожен із членів сім'ї розкаже трохи про себе. А ви матимете змогу висловити свою думку з приводу почутого та прочитаного.
Засвоєння нових знань (бесіда-обговорення).
Учитель. Отже, слово Марусі Кайдашисі.
Учениця, одягнена в національний одяг, виходить на середину класу і звертається до учнів.
Кайдашиха(гордовито). Я – поважна жінка. Довгий час працювала в панів і знаю, якою має бути справжня пані. Дуже дбаю про те, щоб і моя сім'я—чоловік, сини, а тепер і, хай їм грець, невістки -  мене шанували Особливо невістки. Хай знають своє місце. Вони молодші за мене, то їм і господарювати, а я спочину на старості років та допоможу порадами, скажу, як усе слід робити.
Характеристика Кайдашихи.
Чи згодні ви з тим, що сказала Маруся Кайдашиха? Обгрунтуйте свою відповідь.
Дайте оцінку Кайдашисі як дружині, матері, свекрусі, бабусі, господині.
Чому Маруся часто потрапляє в комічні ситуації? У яких епізодах автор висміює вади героїні?
Що ви порадили б Кайдишисі?
Омелько Кайдаш. Що я можу вам сказати? Я робоча людина(показує свої руки). Маю сім'ю, дітей. Але поваги від них – ніякої. Бо лихі в мене діти, нечемні, не поважають батька. Я ж – набожна людина. Ходжу до церкви, дотримуюсь посту. Інколи, хіба у свято, вип'ю чарчину.
Характеристика Кайдаша.     
Що у словах Кайдаша вас вразило?
Чи має Омелько Кайдаш право на повагу родини й односельців?
 Що слід би було зробити Кайдашеві, аби змінити моральну обстановку в сім'ї?
Карпо Кайдаш (у погляді – зверхність, упевненість у собі, вираз обличчя - сердитий ). Я не розумію, що маю говорити. Ніколи не пояснював нікому, чому так чиню. Поводжусь так, як хочу. І не повинен ні перед ким звітувати, а перед вами – й поготів.
Характеристика Карпа.
Є в характері Карпа риси, які вам подобаються?
Що у його вчинках викликає у вас обурення?
Як, на вашу думку, ставитимуться до Карпа його діти, коли підростуть?
А як ставиться Карпо до своєї дружини?
Учитель. А ось і вона.
Мотря(гордовитий погляд, руки - в боки). І ви хочете зі мною сперечатись? А дзуськи! Не дочекаєтеся. Свекруха спробувала - позбулась ока. Чи вам ваших очей не жаль?..
Характеристика Мотрі.
Чи знає ця жінка, що таке любов, ніжність, повага до старших? Як ви вважаєте?
Як, по-вашому, мала би чинити Мотря, щоб уникнути чварок у родині?
А що зробили б ви, потрапивши у таку родину, до такої свекрухи? Уявіть собі цю ситуацію.
Учитель. Яке велике значення в людському житті мають почуття! Вони - основа вашого існування. І як важливі для людини підтримка, любов, увага ближнього. Але як усе це іноді легко зруйнувати.
Лаврін з Мелашкою (виходять на сцену разом).
Лаврін.Що з ним прапилось, серденько моє? Ніжність і кохання наше не погасли, але почали тьмяніти.
Мелашка(стурбовано). Так, щось трапилося з нами, з нашими щирими серцями. А може, то з кожним таке діється? Турботи про господарство, діти, свекрушенька…
Виходять, розмовляючи між собою.
Характеристики Лавріна та Мелашки.
А як ви думаєте?  Чому змінилися ці двоє ніжних, чуйних молодих людей?
Як звертаються один до одного Лаврін і Мелашка?
Що можна сказати про їхні стосунки?
Чому Мелашка зважилася залишитися в Києві?
Як змінилося ставлення до неї після повернення і як змінилася вона сама?
Чим відрізняється Мелашка від Мотрі? Лаврін – від Карпа?
Закріплення – тестування
Тести
1.Іван Семенович Нечуй - Левицький походить з родини
а) священика;
б) міщанина;
в) кріпака.
2.     Майбутній письменник здобув освіту в
а) гімназії;
б) духовних закладах;
в)медичному інституті.
3.     Справжнє прізвище Івана Семеновича
а) Нечуй;
б) Левицький;
в) Нечуй – Левицький.
4.  "Всеохоплюючим оком України" називав Нечуя-Левицького
а) П.Грабовський;
б) І. Франко;
в) О. Білецький
5. " Кайдашеву "сім'ю написано в
а) 1879;
б) 1869;
в) 1876.
6. Жанр "Кайдашевої сім'ї"
а) романтично-побутова повість;
б) соціально-побутова повість;
в)соціально-побутовий роман.
7.  "Кайдашева сім'я" належить до тематичної групи творів
           а) прожиття селян ;
           б) про рідну родину;
           в) про священиків;
           г) про інтелігенцію.
8.    Стильові ознаки твору "Кайдашева сім'я"
          а) поєднання гумору й сатири;
          б) використання неологізмів;
          в) наявність оповідача.   
9.    У творі автор використав чимало елементів
            а) українознавства;
           б) літературознавства;
            в) суспільствознавства.
10."…Пишала губи,осміхалась,сипала облесливими словами, наче дрібним горохом. До природної звичайності української селянки в ній пристало щось дуже солодке,аж нудне", - це сказано автором про
              а)Мотрю;
              б) бабу Палажку;
               в)Марусю Кайдашиху.
11.  "Невеличка на зріст, але рівна, як струна,гнучка, як тополя,гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком.. "
              а)Мотрі;
              б) Мелашки;
              в)Марусі.

12.    Під час сварки у родині Кайдашів
            а) Кайдашиха видрала око Мотрі;
            б) Мотря розбила глек об голову Мелашки;
             в)Мотря виколола око Кайдашисі.
13.    Омелько Кайдаш
           а)повісився;
          б)залишився живий;
          в) втопився.
14.  На прощу в Лавру з бабою Палажкою ходила
           а) Мелашка;
          б)Мотря;
           в) Маруся.
15. " Старий Кайдаш пив у шинку, приходив п'яний додому і зганяв злість більш на невістці,  ніж на своїй жінці… "
        а)Мотрі;
      б) Мелашці.
Підсумки характеристики персонажів. Узагальнюючи відповіді учнів, педагог висловлює і свою думку. У сильнішому класі висновки роблять діти самостійно, а вчитель лише корегує їх.
Домашнє завдання. Мовне багатство повісті.




Немає коментарів:

Дописати коментар